در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره پانتومیم زنجان

«شمشیر»؛ روایت جاه‌طلبی ناکام انسان 

کیوان آذرخش، نویسنده و کارگردان نمایش «شمشیر» می‌گوید این نمایش روایت مرگ انسان به‌واسطه جاه‌طلبی است که به صورت پانتومیم اجرا می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، کیوان آذرخش، نویسنده و کارگردان نمایش «شمشیر» است که از شهرستان سنندج استان کردستان در دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان حضور دارد.

آذرخش درباره داستان این پانتومیم گفت: «داستان «شمشیر» درباره‌ متولد شدن جنینی است که کم‌کم به تکامل می‌رسد. او در زمان راه رفتن به یک شمشیر برخورد می‌کند و با شناخت این اسلحه شروع به جنگیدن با دشمنان خیالی می‌کند. او در یکی از این زورآزمایی‌ها به‌واسطه جاه‌طلبی‌هایش کشته می‌شود.» 

او ادامه داد: «ایده این اثر با حضور در کارگاه آموزشی با تدریس ساسان قجر شکل گرفت و من با تکمیل آن سعی کردم این نمایش را برای اجرا در جشنواره آماده کنم.» 

این هنرمند افزود: «همان‌طور که مه‌یرهولد گفته است، دیالوگ خسته‌کننده است و دیگر زمان آن رسیده که از بدن، آوا و ریتم برای انتقال پیام به مخاطبان استفاده شود. این طرز تفکر در کشورهای غربی رواج پیدا کرده است و  اکنون تقریبا تئاترهای دیگر کشورها اکثرا به سمت پانتومیم رفته‌اند. امیدوارم مدیران فرهنگی و هنری در ایران نیز نگاه ویژه‌ای به این هنر داشته باشند و شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر هنرمندان فعال در این عرصه باشیم.» 

آذرخش در پایان گفت: «شرکت در جشنواره‌هایی چون جشنواره بین‌المللی پانتومیم باعث دیده شدن هنرمندان جوان می‌شود. آن‌ها می‌توانند از این موقعیت در مسیر رشد و افزایش تجربه و اطلاعات خود بهره‌مند شوند.»

نمایش «شمشیر» به نویسندگی و کارگردانی کیوان آذرخش روز دو‌شنبه 17 مهر در اولین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان ساعت 16 با مدت زمان 15 دقیقه در کارگاه خانه پاتومیم این شهر اجرا می‌شود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره‌کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و ارگان‌های استانی به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر ماه 1402 در زنجان برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران